Szeretettel köszöntelek a Amatőr Írók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is, játssz, tölts fel írásokat, képeket, olvass, kritizálj.... és máris részese lehetsz egy fantáziavilágnak, amit az írók közössége teremt.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Amatőr Írók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Amatőr Írók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is, játssz, tölts fel írásokat, képeket, olvass, kritizálj.... és máris részese lehetsz egy fantáziavilágnak, amit az írók közössége teremt.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Amatőr Írók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Amatőr Írók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is, játssz, tölts fel írásokat, képeket, olvass, kritizálj.... és máris részese lehetsz egy fantáziavilágnak, amit az írók közössége teremt.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Amatőr Írók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Amatőr Írók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is, játssz, tölts fel írásokat, képeket, olvass, kritizálj.... és máris részese lehetsz egy fantáziavilágnak, amit az írók közössége teremt.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Amatőr Írók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Tóth Eszter: Tallér Edina:
A húsevő
Kritika
Tallér Edina A húsevő című könyve a 2010-es könyvhéten debütált. Habár rövidregény a hivatalos megnevezése, annyira mégsem illik rá ez a szó, inkább egy novellagyűjtemény, vagy egy tematikusan rendezett történet együttes. Ezt nem csak a terjedelme miatt mondom, hanem amiatt is, hogy számomra egy regénynek kell, hogy legyen átlátható története, egy szál, ami mentén az egész halad, ebben viszont nem éreztem semmiféle struktúráltságot. Igen, persze, a gyermekkortól indít, és végigkövethetjük a főhősnő életét, valamiféle rendszer talán van is benne, de nem egyértelműen kivehető, hogy az írónő mit is akart pontosan bemutatni.
Furcsa nekem,
felettébb furcsa alkotás.
Kezdjük a
címnél.
A húsevő. Lássuk be, elég hatásvadászra sikeredett. Pedig ezt még az írónő meg is magyarázza. A főhősnője egy olyan személy, aki odavan a húsételekért. „Ha egy nap nem eszem húst, úgy érzem, nem ettem semmit. Fölkelek reggel, kordul a gyomrom, nyáltalan, tapadós a szám, a folyadék nem segít, csak lötyög a hasamban, éhes vagyok, hús kell, sós vagy édes, a rostok, az izmok, a bőre.”
Egyébként
pedig lehet belemagyarázni olyanokat, hogy a főhősnő egy húsevő
vadként tengeti mindennapjait, vadászik az áldozatokra, mégsem marad
meg mellette soha egy férfi sem. Mindeközben önmagát is marcangolja,
a kételyek felemésztik mind a testét, mind a lelkét. Igen, ezt is
lehetne, és még nem is hangzana rosszul, de én sosem szerettem az
ilyesféle belemagyarázgatásokat. Maradjunk a kész tényeknél. A
névtelen nő szereti a húst. Pont.
Aztán nézzük
magát a művet.
Az ajánlókban olyanokkal lehet találkozni, mint például a „merész és finom erotikával megtöltött”, vagy „Ez a hegek könyve.” Többnyire igaz kijelentések, bár egy ajánlónak mindig az a lényege, hogy az adott mű legjobb és legérdekesebb vagy épp legmegbotránkoztatóbb elemeit emelje ki. Gondoljunk csak egy filmajánlóra. Egy gyorsan lepörgő másfél perc, hirtelen váltakozó képkockákkal, és egy-egy jó poénnal. Biztosan mindenkivel előfordult már, hogy megnézte a filmajánlót, és azt gondolta, hogy „Hú, ez egy ütős darab!”, aztán végül mégis csalódottan somfordált ki a moziból, hiszen arra kellett ráébrednie, hogy az ajánlóban látott szuper jelenetek elvesznek a másfél órában, és poénból is csak az a három beszólás volt jó, amit már a bemutatóban is elsütöttek.
Na, én is
valahogy így voltam ezzel a könyvvel.
Nem tudtam
hova tenni. Úgy egyáltalán sehova.
Rólam tudni
kell, hogy mielőtt nekiállok egy alkotásnak, átlapozom, belenézegetek,
elolvasok egy-egy random kiválasztott bekezdést. Ezután jön csak
az, hogy megnézem a borítót, elmélázok rajta kicsit. Ennek a könyvnek
a borítója egész hatásosra sikeredett, két piros cipellős, kicsit
girbe-gurba lábacska, sötét háttér előtt, a cím egyszerű betűs.
Szimpatikus. Szerény, és megnyerő.
Aztán elkezdtem
olvasni. Ami először feltűnt, az az egyszavas címek: Evés, Ölés,
Ölelés, Vér, Hús, Csont, stb. Nagyon ösztönösnek hatnak mindezek,
és az ember valami ilyesmit is várna tőlük. Egy igazi ösztönlény
világát, akit belepréseltek egy társadalomba, és hiába akar, nem
tud megfelelni a normáknak.
De nem ezt
kapjuk sajnos. Az előtörő, mindent elsöprő érzelmek és szenvedély
helyett valami langyos, lábvízmeleg, kissé izzadtságszagú alkotást
tartok a kezemben, és nem értem. Azt értem, hogy mit olvasok,
értem a szavakat, a mondatokat, csak azt nem értem hogy mi hogyan
kapcsolódik egymáshoz. Vagy egyáltalán kapcsolódik-e. Keresem az
összefüggéseket a bekezdések között, de nem megy. Hogy hogy jön
a nagyapja csámcsogása az ő vörös körömlakkjához, az első havi
vérzése a lányának a nehezen befonható hajához vagy a nagyapja
kutyái a férfiak szagához? Nem tudom. Szerintem maga az írónő
sem tudja…
Csapongó,
értelmetlen gondolatmenet. Bár gondolom ez akart lenni benne az újítás,
a modernség. Hogy úgy akarja leírni a dolgokat, ahogy éppen eszébe
jutnak. Mint mikor éjszaka a nyolc órás betanított munka után leszívott
aggyal monotonon vezetek hazafelé, és mindenféle gondolatok kavarognak
a fejemben a pasikról, a napomról, hogy mi volt pár éve vagy hogy
mi lesz holnap. Ez tök jó, csak ha én ezt leírom, és megmutatom
egy ismeretlennek, ő nem fog belőle érteni semmit sem.
Akkor pedig mi értelme egy regénynek, ha az olvasó csak pislog olvasás
közben, mint borjú az új kapura, és várja a magyarázatot? Az a
baj, az írónő annyi mindenbe belekap, viszont nem fejt ki semmit
igazán. Egyedül a „Tükör”-nél éreztem, hogy itt tényleg végigviszi
azt, amit elkezdett nem csapong szanaszét, egy értelmes szálon viszi
az olvasót, aki érti a gondolatmenetet, és ő maga is elgondolkodik.
Talán keres is egy tükröt és belenéz, és talán még magukat a
szellemeket is látja. A saját szellemeit, és a saját emlékeit.
Ami még
nagy gond volt az olvasás közben nálam, hogy nem tudtam azonosulni
a szereplővel. Lehet, hogy azért, mert én egy merőben más jellem
vagyok, mint ő, sőt pont az ellentéte. Nem is azzal volt a gond,
hogy szegénykémnek nincs neve, csak kezelhetetlen fekete sörénye,
hétfőn szerdán és pénteken vörös körme, és a meglehetősen
erős havi vérzése, hanem az is, hogy én egy viszonylag gyenge jellemű
nőt ismertem meg a regényből. Valahogy végig érzek egy bizonyos
önsajnálatot, valami olyat, amitől az olvasó kicsit úgy érzi,
hogy oda kell mennie a főszereplőhöz, és adnia kell neki egy buksisimit,
olyan szerencsétlen szegény. A „kedvenc” részem az volt, mikor
ecsetelgette, hogy ő bizony meg akar halni, és már tett is lépéseket
ez ügyben, felhívta egyik ismerősét, aki azt mondta neki, akkor
átmegy, mert még szeretkezniük kell. Na, hát ez valami csodálatos
felnőtt viselkedés. Ha valami nem megy, meg kell halni, valóban.
„Ne bántsatok, mert öngyi leszek!” -ezen a legtöbb ember - mint
ahogy én is - átesik tizenhat éves korában.
Úgy érzem, a főszereplőnő csak sodródik az eseményekkel, és ha valami rosszul sül el, nem tesz semmit, csak sajnáltatja magát, hiszen mindenki hibás csak ő nem. Szerintem mindenki a saját sorsáért felelős. És ha nem veszi a kezébe a gyeplőt, és nem kapja össze magát, semmi nem fog megváltozni. Persze, könnyebb a dolgokat egy vállrándítással elintézni, és ráfogni arra, hogy az apja elhagyta őt, az anyját verte a férje, a nagymamája nem igazán törődött vele, a nagybátyja öngyilkos lett, és őt minden férfi elhagyja, de ezt így akkor sem lehet. Mi az, hogy a gyerekei vállán sírja ki magát? Hát mit lát így szegény gyerek?
Szerintem
a főszereplőnőből pont hiányzik az, ami egy igazi nőt mozgat.
Nem elég a festett köröm, a szép ruha, és még az is tök mindegy,
hogy mekkora a hátsója, legyen egyénisége és akaratereje. Úgy
érzem ez a nő kicsit a múltban él. Legalábbis nagyon befolyásolják
a régi emlékei. Főleg a nagyanyjához kötődőek. A
végletekig vallásos nagyanyja volt az, aki pálinkával itatta, mikor
fájdalmai voltak, aki pátyolgatta a részeg nagybátyót, és persze
ő adta neki a legtöbb (szerintem meglehetősen értelmetlen) tanácsot.
Nagyban befolyásolja ez aztán később a férfiakhoz való viszonyulását. Már a nagyanyja is szinte semmibe vette a férfiakat.
„De a hálóingemet tartsam tisztán és legyenek titkaim, van, amit sosem tudhat a férfi,(…)” „Abban viszont biztos volt nagyanyám, hogy ő a Mennybe kerül, találkozik az összes halott lányával, nővéreivel, anyjával, nagyanyjával, mindenkivel, csak keresztapámmal és nagyapámmal nem, pont a férfiak maradnak a föld alatt.”
Mert ugye minden
férfi gonosz, mindenért ők a hibásak, és ők az élet megrontói.
Nem kellenek másra, csak a testi örömökre. Nekem ez jön le, habár
mind a három jelentősebb férfit, aki megfordult az életében „szerelmem”-nek
hívja. (Mert nevük nekik sincs, mint ahogy senki másnak, csak a kakasnak,
aki Jani, és roppantmód fontos szereplő leves szempontjából.) Ennek
ellenére sosem éreztem semmi érzelmességet a sorokban, semmit, ami
kicsit is arra utalt volna, hogy ő ragaszkodik bármelyik férfihez
is. Még a gyerekei apjához sem. Még az is megfordult a fejemben,
hogy talán nem is tudja kik azok. Nem szól semmit, mikor elhagyják,
csak tűr. Na és persze, amikor nem tudnak vele élni, akkor is a férfi
a hibás, a nő sosem. Hogyne…
Érzelmet egyedül
a gyerekeivel való kapcsolatában éreztem. Ez a nő mindennél jobban
szereti azokat a gyerekeket. Bűntudatot érzett, mikor „éheztetette”
a kisfiút, holott erről ő nem tehetett. A kislányáról sokat beszél,
talán azért, mert a saját gyermekkori önmagát látja benne. Azt
akarja, hogy a kislánya is királylány legyen, hiszen ő is mindig
az akart lenni. Odafigyel és vigyáz rájuk, figyeli minden lépésüket.
Tetszettek azok a részek, mikor a gyerekeiről, azok játékairól,
és képzeletbeli barátairól mesél. Egyszerre tört elő belőlem
a gyerek és az anya. Szerettem volna újra gyerek lenni, és szeretnék
egyszer majd anya is lenni.
Azonban ezeknek a jól sikerült részeknek az illúzióját is sikerül az írónőnek lerombolnia, mégpedig azzal, amit szerintem egy író nem engedhet meg magának. Akár modern, akár mai, akár friss. NEM. Ez pedig a trágárság. Persze most nem azt mondom, hogy például egy koccanás leírásánál nem hangozhat el csúnya szó, hiszen az úgy nem hiteles, ha csak annyit mondanak, hogy „irgumburgum”. De ebben a könyvben szerintem ez felesleges. Én tudom, hogy csak fokozni akart vele, de akkor is, hát moderáljuk kicsit magunkat!
„Akkor legyen kívánatos meg érdekes, mikor már túl vannak a mézesheteken, és mindenki befingik a paplan alá.”
„(…) mert az gyerek, nem akarja elhinni, hogy egy szép nő is büdöset szarik.”
Ez már nem vagány és merész, hanem egyenesen közönséges.
Ugyanez a helyzet
a vér, és az egyéb hasonló dolgok leírásával. Nem hiszem, hogy
a menstruáció ennyi szót érdemelne. Én elhiszem, hogy neki ez egy
nagyon fontos dolog az életében, de nekem hadd ne kelljen már azt
olvasni, hogy ő hogyan vérezte össze a haverját alvás közben.
Most itt nem a naturalista leírásról beszélek, mert pont én vagyok
az az ember, aki egy tál popcornnal a kezemben, vigyorogva néztem
végig a Terror bolygót, hanem arról, hogy ezek az infók nem viszik
előbbre a történetet. Ez csak natúr hatásvadászat és megbotránkoztatás.
Valamint (most
már tényleg én érzem magam tök hülyének) nem értettem, hogy
jöttek azok az antik történetek. Ráadásul ilyen hányaveti stílusban
a képünkbe tolva. Miért? Ez valami példázat? Vagy tanmese?
A másik dolog,
amire mindig felkaptam a fejem (a párbeszédek hiánya mellett), az
a „megmindenezés”. Nagyon sokszor előfordul, hogy olvasom a mondatot,
erre ott van egy „meg minden”. Ez egy olyan dolog, aminek szerintem
könyvben nincs helye. Olyan, mintha én azt mondanám, hogy „tetszett
ez a könyv meg minden…”. Hát marha sokat mondtam vele, tényleg…
Ez volna az, amit el tudok mondani erről a könyvről. Persze én nem vagyok sem kritikus, sem esztéta, sem olyan, aki ért hozzá. Én csak egy olvasó vagyok, aki a kezébe vett egy könyvet, mégpedig azzal a szándékkal, hogy szórakozni fog.
Tévedtem…
Azt hiszem, egy kis hazánkban már klasszikussá vált mondattal zárnám le ezt az egészet: „Ez most nem jött át.”
*** *** ***
Balogh Zoltán:Páskándi Géza.
Kiről irhatna az ember --ha már irásra adta fejét --ha nem a
földijéről akit személyesen ismert akitől olvasott, és akit akár
példaképének is tekinthet. Vércukor.Ez a cim jutott eszembe legelőször,
amikor Páskándi Géza halálhirét vettem, és ez nem volt véletlen.
Valamikor, a hatvanas évek végén egy vendéglő kistermének
sarokasztalánál volt alkalmam --többedmagammal egy társasásban lenni
vele.Azidőtájt jelent meg, "Holdbumeráng" cimű verseskötete.A verseiről
beszélt, és a cimadó versből idézett. Én csak hallgattam,és úgy éreztem ,
hogy a költőt valami titokzatosság, valami melodrámai hangulat lengi
körül, de ezena hangulaton, olykor átsüt a fény, a költői gondolat, a
nem csak magáért , de nemzetéért, hazájáért aggódó ember reménye,
hite.Ott , és akkor nekem nagyon rapszódikusnak tűnt.Hol néhány szót
ejtett börtönéveiről , hol meg könyvkiadási gondokról beszélt.
Nemsokkal ezután , olvastam az Utunkban (Kolozsváron megjelenő
irodalmi hetilap--azóta megszünt)"Vércukor" cimű novelláját.Újszerűnek ,
és kegyetlennek tűnt, amint földi életünk alatt szerzett ismereteinket ,
úgy tüntette fel , úgy magyarázta , hogy ezek emelik vércukrunkat ,
ennélfogva, könnyebb és gyorsabb az enyészet mert a föld bogarai
hamarabb átrágják magukat a testen.Talán igy képzelte a könnyű
menekülést az enyészetbe,a kegyeteln földi sors befejeztével.
Hetvennyolc év telt el azóta , hogy megyénk nagy
szülöttje,Páskándi Géza meglátta a napvilágot. Az élet hamar
elszólitotta más tájakra, de ő mindig szerettel gondolt vissza
szülőfalujára, Szatmárhegyre ,városára ahol tanult , majd elindult a
siker utján. A kezdetekben, nem volt oka félelemre , hisz a hazugságokat
feéligazságként, a féligazságokat , igazságként kezelő ,tálaló
képmutató ,hazug kommunista rezsim őt felkarolta, sőt elinditotta a
karrier utján. Sokakat félrevezettek , előléptettek, futtatak , csak
azért , hogy dicshimnuszokat zengjenek , arról az alig ismert , sehova
sem vezető rezsimről. Volt aki végig vállalta ezt az utat, de az igazi
tehetségek hamar rádöbbentek, hogy az igazság egészen más, az igazság
máshol lakozik.
Páskándi Géza hamar észre vette , felfogta , és ellene
fordult. Ekkor következett be a törés az életében, munkásságában.Minden
tudását , tehetségét, az igazság keresésére forditotta .
Irásaiban--legyen az vers, novella , regény, dráma ,--a multhoz , a
történelemhez,a történelmi igazsághoz fordult, de mindig úgy, hogy az a
mára kivetitve elmondja , meggyőzze az olvasót , a nézőt, hogy a tények
tények maradnak, az igazság igazság marad , még akkor is , ha ideig-
óráig sikerül azt a hazugság fátylával betakarni.
Mindezekért alig húszonötévesen ,börtönbe kerül ,hat kemény
évet tölt el különböző börtönökben , munkatáborokban. A börtönben is
alkot --fejben--az ott szerzett verseit rabtársainak is betanitja , hogy
ne merüljön feledésbe , mert ezek lejegyzésére,ott, nem volt
lehetőség.Szabadulása után/1964/ rengeteget dolgozik /volt amikor
álnéven , mert nem volt közlési joga , index alatt volt/munkássága
kiteljesedik, az irodalom minden műfaját műveli, olyan magas szinten ,
amit már nem lehet visszautasitani, amit már nem lehet megállitani ,
amit már csak ismerni és elismerni szabad.
Termékenységére jellemző, hogy csak az "Utunkban" 358 közlése
volt ezerkilencszáz hetvenhármas kivándorlásáig.Ebben a lapban jelent
meg "Vendégségben " cimű legtöbbet játszott drámája folytatásokban ,
amit Kolozsváron és Budapesten is bemutattak.De szivesen közölték
irásait , más romániai magyar lapok is. Több novelláját , románra és
németre is leforditották.Drámái az angol nyelvterületen
ismertek,amelyeket az Egyesült államokban játszottak.
Negyven évet élt szülőhazájában, huszonkét esztendőt az
anyaországban:Itthoni élete, mártiromsága késztette arra , hogy
elhagyja szűlőföldjét. Magyarországon is megkellett küzdjön azért , hogy
elfogadják , hogy befogadják, hogy folytathassa megkezdett munkáját
--mert ott is megkapta :"Miért kell nekünk külföldi ötvenhatos --nincs
nekünk is elég?" A küldetéstudat nem hagyta nyugodni, szellemi fáklyája
örökké égett, mert magára vállalta a mások bűneit is, sorsközösséget
vállat a világ bármelyik sarkában élő magyarral, és hitt a magyar
feltámadásban !
Mert helyettetek... cimű versében igy vall:
"Mert helyettetek szerettem, vagy szégyeltem szeretni
S maradt a körmöm piszkos:kövekről multat kapartam
helyettetek álmodtam fülledt fabulát priccsen
S vontam nőt magamhoz képzeletemben
S helyettetek gondoltam magamat--jobbnak
terveltem igazi szépet a földön
és helyettetek loptam , csaltam , csakhogy nem öltem
tudva , ha én nem teszem megteszitek ti
helyettem is.
Nem nyugszik hazai földben , az anyaország földje a
Farkasréti temető ölelte magába, és ringatta örök álomba meggyötört,
megfáradt , beteg testét,mert az idő, a kegyetlen idő hatvankét
esztendőt mért ki neki .
Halála után három évvel alakult meg Szatmárnémetiben, és
Szatmárhegyen a "Páskándi Géza baráti társsaság" ennyi időre volt
szükség , hogy emberi gyarlóságainkat leküzdjük , és évenként
méltóképpen megemlékezzünk vidékünk, mindezidáig egyetlen Kossuth dijas
irójáról.
Az én emlékezetemben most is ott ül a vendéglői asztalnál ,
cigarettával a kezében, néha befelé néz ,idézi a multat, a bezártságot,
és megfogalmazódik benne a kitörés gondolata.
*** *** ***
Jagicza Gellért: Az irodalom fontossága
"Oh, te csodás irodalom, mily csodás gondolatokat szülsz, nélküled a világ sem kerek."
Az irodalomra mindig is szükség volt, van és lesz is, amíg világ a világ. Beszéljünk akár
nyomtatott irodalomról, akár modern világunkban egyre népszerűbbé váló elektronikus
irodalomról, de elengedhetetlen a jelenléte az emberek életében. Egy fáradt napot, egy csodás
pihenéssel teli hétvégét, ünnepeket, egyszerű hétköznapokat díszít fel, varázsol szebbé.
Vannak, akik dalban mondják el, vannak, akik érzésvilágukat versben, prózában fedik fel. Az
alkotásra szükség van, és az olyan irodalmak, melyek tanítanak bennünket, mindig is
fennmaradtak az évszázadok során. Ady Endre, József Attila, Jókai Mór, Gárdonyi Géza,
Balzac, Garcia és a Többiek olyan értékeket teremtettek, melyek pótolhatatlanok az akkori és
a mai ember számára is. A legfontosabb, hogy az irodalom értéket teremt. Olyan értéket,
amiből egyre kevesebb van világunkban, ahol az emberi kapcsolatok elkopnak, ahol egyre
ritkább az igaz emberség. Kiemelten fontosnak tartom az irodalom jelenlétét. Úgy vélem, a
csodálatos kalandregények egy sokkal érdekesebb és izgalmasabb, kalandosabb világba
kalauzolásával kitűnően lazítja az elmét, a szellemet, a komoly drámai művek pedig szintén
kellőképpen emlékeztetnek minket arra, hogy miért is élünk. Azért élünk, hogy szeressünk.
Az irodalom kitűnő tanítómester ebben. Utat is mutathat az útkeresőknek, szemléleteket
finomíthat vagy alakíthat át azok számára, akik arra vágynak, hogy látókörük kitáguljon.
Ugyanakkor azok, akik "már tudják", hogyan kell élniük, általa kaphatnak egy másabb
szemléletet, mellyel ugyancsak hozzájárulhatnak saját életük még jobbá, sikeresebbé
tételéhez. Az ember úgyis legtöbbször összehasonlít. Milyen volt régen és milyen most. Úgy
gondolom, az irodalom mesterien rávilágít erre. Az alkotások csak adnak a világnak, az írások
megmaradnak, még ha a szó el is száll. Rendkívül fontosnak tartom az írói illetve költői
társadalmat, mert egyfajta tükröt állítanak a világ elé. Tükörre mindig szükség van, hogy
észrevegyük magunkat és ha "szélesebben tekintünk" a tükörben, akkor láthatjuk, hogy "mi
van mögöttünk". Természetesen a legfontosabb, hogy mindig az aktuális jelenünkben éljünk,
de ismert a mondás és igaz is, hogy akinek nincs múltja, annak nincs jövője sem, mert nem
tud miből kiindulni és mire építeni. Az irodalom maga a kreativitás, mert az ember kreatív és
szüksége is van arra, hogy megmutassa a világnak ezt. Mindig is voltak „nagy tanítók”, akik
utat akartak mutatni a helyüket, életük értelmét nem találó embereknek. Kitűnő nyelv ez, a
gondolatközlések egy közvetett módja. Azzal, hogy megírták életük történetét, vagy valami
csodálatos történetet, példaként tekinthettek és tekinthetnek rájuk mások. A példamutatás egy
igen fontos dolog, ha nem a legfontosabb. Utat mutatni másoknak, örömet szerezni az
embereknek, tanulságos történeteket megosztani velük, több mint lehetőség, kötelesség is
egyben. Ezért írnak az írók, ezért költenek a költők, mert érzik a kötelességüket. Ezt a
kötelességet az irodalom kitűnően teljesíteti. Az embernek pedig joga van levonni a
tanulságot ezekből a csodálatos művekből és beépíteni a saját életébe. Szükség van az írott
szavakra, mondatokra, oldalakra, könyvekre. Mai világunkban a felgyorsult életmód mellett a
szavak, melyeket kimondunk, nagyon hamar elszállnak, mint már korábban is említettem. Az
írott szöveg mindig kéznél lehet. Ott lehet velünk a táskánkban, az autónkban, a
munkahelyünkön, bárhol. Ha egy kicsit el szeretnénk merülni egy másik világban, gyakran
megfogunk egy könyvet, ami teljesen magával ragad, de elég, ha szétnézünk az interneten,
hiszen remek írások találhatóak ott is. Az irodalom a maga módszereivel fejleszti az ember
szellemét, lelkét. És hát mi az élet értelme? Lehetséges, hogy személyes fejlődésünk, ami által
meg tanulunk szeretni? Sajátos a módszer, nem mindig van szükség egyértelmű
gondolatkinyilvánításra, a sorok között olvasni érdemes és felemelőbb is. Azt gondolom, egy
jó író vagy költő úgy ír, hogy "Tudj olvasni a sorok között". Mert ez már nem egy lopott,
kölcsönvett gondolatot szül majd, hanem a saját szívedet, eszedet teszed bele általa. Az
irodalom egy kincs, ami az orrunk előtt hever, csak fel kell vennünk ezt a kincset és meg kell
őriznünk, vigyáznunk kell rá, majd adnunk kell belőle lehetőleg minél több embernek. Én már
felvettem a kincsemet.
*** *** ***
Erika Tailor: Interjú Nánássy Szabolccsal
2011. január vége felé villámcsapásként hasított belém: tennem kell valamit, ki kell adnom magamból a felesleges energiát. De hogyan, miképp? – vetődött fel bennem a kérdés. Aztán egy újabb hirtelen légnyomás, (ami elég gyakran jön nálam) és elkezdtem leírni a fejemben megfogant történetet. Aztán csak írtam, írtam, de nem volt kinek. Egy-két „önkéntes” olvasót kerestem a környezetemben, de nekem az nem volt elég. Többet akartam. Na, nem azért, mert telhetetlen vagyok, hanem, mert le akartam teszteltetni az írásaim eltérő stílusú emberekkel. A barátnőmnek tetszett az ötletem, így vállalta a kritikus szerepét.
Kutatni kezdtem hát a neten az olyan klubok után, ahol az amatőr írók meg tudják osztani másokkal az írásaikat. Hamarosan rá is akadtam az Amatőr Írók Klubjára, ahová csatlakoztam, és elkezdtem feltölteni a regényem fejezeteit. Előtte soha nem írtam semmit. Persze mint minden normális, reménytelen szerelmes lány, pár vers azért papírra vettetett akkoriban. Még ma is őrzöm őket, de soha nem osztottam meg senkivel. Még azzal sem, akinek írtam. Aztán volt úgy, hogy a barátnőimmel, azzal töltöttük az időnket, hogy betelepedtünk a lépcsőházunkba, és sorra meséltük el álmainkat, melyekből lassan kibővített történetek lettek. Természetesen én mindig indián lány voltam, Karl May könyveinek betudhatóan.
Tehát, nem sok idő kellett ahhoz, hogy új barátságokra tegyek szert. Egy nagyon kellemes, baráti társaságba kerültem, ahol szívesen olvassuk egymás történeteit, és jó tanácsokkal látjuk el a másikat. Ez számomra sokat jelent, hiszen ez ad erőt ahhoz, hogy írjak. Nem magamnak írok. Az embereknek, hogy megosszam velük azt a sok kitalációt, amit éjszakánként kigondolok.
Sok barátot találtam, akiket csak fényképen láttam, de nekünk nem kell több, ez is elég az igaz barátsághoz. Van olyan közöttük, akik álnév mögé bújnak, és arctalanok. De így is ismerem Őket.
Eleinte én sem mertem közhírré tenni, ki is vagyok valójában. De fél év után már nem szégyellem a kilétem. Akinek nem tetszik, amit írok, az úgyse fogja elolvasni az írásaim. Akiknek tetszik, azok, pedig nem baj ha tudják, hogy egy hétköznapi családanya vagyok, aki így éli ki a benne felgyülemlett energia túltengést.
Persze nem magamat szeretném most dicsőíteni, hanem egyik újdonsült barátomat, Nánássy Szabolcsot, aki sokban hasonlít rám. Kíváncsi lettem, hogy Ő miképp is tekint írói oldalára, milyenek a szokásai, és mik a tervei.
Szabolcs Balassagyarmaton született 1972-ben. Jelenleg Tatabányán él és ott is dolgozik, mellette regényeket ír.
Mióta írsz, és hogyan kezdted el?
Mielőtt belevágunk az érdemi részbe, szeretném megköszönni a lehetőséget és a megtiszteltetést, hogy interjúalanyod lehettem. Ugyanakkor erősnek érzem a „dicsőítés” jelzőt: semmivel sem vagyok több, vagy jobb, mint te, vagy bármely másik alkotótársam. Biztosra veszem, hogy több olyan kézirat hever jó pár amatőr írótársunk számítógépének merevlemezén, amit hamarosan könyv formájában is viszontláthatunk majd a könyvesboltok polcain.
De térjünk vissza a kérdésedre. Már gyerekkoromban kiderült, hogy rettentően színes fantáziával rendelkezem: képes voltam órákig szórakoztatni magam különböző, általam kitalált történetekkel. Mivel kevés barátom volt ezekben az időkben (eléggé zárkózott alkat voltam) ezért általában ezekhez a kitalált történetekhez „menekültem” unalmamban.
Általános iskola hatodik osztályában például a frissen vásárolt földrajz atlaszomat sikerült telefirkálnom egy Földkörüli út tervezett útvonalával – amely útvonalhoz természetesen tartozott egy komplett, kalandokkal teli történetfüzér is, ami kontinensről kontinensre haladva változott az adott földrajzi viszonyoknak megfelelően.
Most jogosan felmerülhet a kérdés, hogy ezek az élmények, hogyan vezettek az íráshoz, ugyanis az általános iskolában nem voltam valami jó író: a fogalmazás dolgozataim ritkán sikerültek négyes osztályzatúnál jobbra… Ennek megfelelően az első komolyabb történeteimet tizenhat éves koromban írtam le először, de ezek csupán csak kezdetleges próbálkozások voltak. Addig nem érdekelt az írás, és akkor is csupán csak praktikus eszközként tekintettem rá. Arra volt jó, hogy rögzítsem az általam kitalált történeteket. Maga az írás, mint tevékenység szeretete csak több mint tíz évvel később talált rám.
Kik azok az írók, melyek azok a történetek, amelyek nagy hatással voltak rád?
Elsősorban – és legfontosabbként – Rejtő Jenőt említeném. Sokan a ponyva királyaként aposztrofálják őt, és ennek megfelelően gondolnak rá, de én másként vélekedem róla. Rejtő az egyik legnagyobb magyar író, aki valaha élt. Nem csak könyveket, hanem bohózatokat, sanzonszövegeket is írt. Varázslatosan bánt a magyar nyelvvel, és bámulatos az a könnyedség, ahogyan a történeteit szőtte. Nem véletlen, hogy a könyveit rettentően nehéz filmre, vagy színpadra alkalmazni úgy, hogy megőrizhető legyen az a világ, amit Rejtő papírra álmodott.
De említhetném még Dékány András könyveit is (például: Matrózok, hajók, kapitányok, Kalózok bálnák, tengerek… és a többi). Nagy kedvencem még Verne Gyulától a Nyolcvan nap alatt a Föld körül.
Hol olvashatunk téged? Van már kiadott könyved?
Jelenleg az AdLibrum kiadó on-line könyvesboltjában vásárolható meg az útikönyvem.
Milyen témájú könyveket írtál már eddig?
A már említett útikönyvet, és két, a mindennapi élet kérdéseivel foglalkozó, azokra egy kissé más szemszögből tekintő ezoterikus témájú kötetet. Ezekhez jelenleg kiadót keresek, illetve az utómunkálatokat végzem rajtuk. Van továbbá két kalandregényem, melyek úgy hatvan- hetven százalékban vannak kész, ezeket szeretném befejezni, illetve még három-négy könyvre való ötletem is.
Melyik könyved áll hozzád legközelebb?
A „Kérdések könyve” című, amihez jelenleg kiadót keresek. Ha nem jön össze, akkor ez is magánkiadású lesz, mint a már megjelent útikönyvem.
Milyen olvasói rétegnek szánod a most készülő könyveidet?
Mindegyiknek!
Hogyan tudnád a lehető legrövidebben összefoglalni a jelenlegi történetedet?
Mivel (hangulatomtól függően) folyamatosan több könyvön is dolgozom egyszerre, ez így egy nagyon nehéz kérdés. Melyiket?
Az ezoterikus témájú könyvedet bemutatnád pár mondatban?
Hm… Nem tudom, te hogy vagy vele, de engem mindig foglalkoztatott az, hogy hogyan működik a minket körülvevő világ: egyesek miért sikeresek és gazdagok, mások pedig miért nem? Miért addig és úgy élünk, ahogy, és mi annak az „össznépi társasjátéknak” a lényege, amit úgy hívunk, hogy Élet? Miért azok a játékszabályok, amik, és hogyan kell úgy játszanunk, hogy az a lehető legjobb legyen mindannyiunk számára?
Ezek a kérdések már régóta foglalkoztatnak, és folyamatosan keresem rájuk a válaszokat. Az idők során aztán, ahogyan ezek a kérdések, és a rájuk kapott válaszok sokasodtak, lassan egy kerek egésszé álltak össze: egy igazán különleges spirituális utazássá. Úgy gondoltam, hogy érdemes lenne megőrizni ennek az utazásnak az állomásait. Így született meg a „Kérdések Könyve” című kötet, illetve egy másik, újabb könyv is, az „A siker útján” című, ami kifejezetten a sikerrel, és a siker elérésének egyik lehetséges módjával foglalkozik.
Milyenek az írási szokásaid?
Szerencsés alkat vagyok. Mivel gyerekkorban sok kitalált történetet „gyártottam”, így a vizuális készségeim nagyon jók. Látom magam előtt a leírandó történeteket, eseményeket, helyszíneket és szereplőket. Így nincs más dolgom, mint egyszerűen leírni azt, amit éppen látok. Azt is mondhatnám: nem én írom a könyvet, hanem a könyv írja meg saját magát. Én közben csak utazom, és jegyzetelek…
Amikor egy új könyvön dolgozom, igyekszem reggel, vagy a délelőtti órákban írni, mivel akkor mind szellemileg, mind fizikailag sokkal frissebb vagyok. Délután, pedig általában javítom a kézirataimat. És persze emellett bejárok a munkahelyemre is…
Ha találkozhatnál egy fiktív szereplővel, ki lenne az és miért?
Nos, Rejtő Jenő könyveiből bárkivel szívesen találkoznék, de ha már kötelező lenne választani, akkor a Tuskó Hopkins – Senki Alfonz – Csülök hármassal. Igazi világfiak, sok kalandot átélt világcsavargók, alaposan kifaggatnám őket a kalandjaikról!
Mik a terveid a jövőre nézve?
Erre a kérdésre három szóval tudok válaszolni: írni, írni, írni…
Köszönöm, hogy megosztottad velem, és a magazinunk olvasóival a gondolataidat. Én még annyit fűznék hozzá, hogy: olvasni, olvasni, olvasni…
*** *** ***
Robert Zsolt: Rólad szól
A pályázati anyagának elérhetősége itt!
http://amatorirokklubja.network.hu/forumtema/palyazat-szavazz-a-legjobbra
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
2021 legjobb magyar amatőr novellistái - pályázat
kozmikus horror, Lovecraft, +18
Szavazz a legjobb nyári pályaműre!!!
Ez is elmúlik egyszer...- pénz-fődíjas verspályázat